Sidor

fredag 3 november 2017

Årets första mössa




Igår på Nystan & Härvors stickcafé (där även virkare är välkomna så klart) gjorde jag klart denna mössan. Första gången hade jag med mig ett lite för komplicerat projekt för att ha på en sån här träff så jag spontanköpte lite garn och påbörjade en mössa efter eget mönster.

Det var inte helt enkelt att få med mönstret på bild. Men jag hoppas det syns lite grann.


Ber om ursäkt för den dåliga kvaliteten på bilderna nedan, det blir tyvärr så i selfie-mode på mobilen.

Tog med dem ändå för att visa hur den sitter på. Jag gillar helt klart mössor i slouchy beanie-style. :)





Mössa
Garn: Sandnes Garn Alpakka 50 g - 2 nystan (jag fick 12 g över)
Nål: 4.0

Börja med att göra ett varv med foundation-stolpar. Vet inte vad de heter på svenska. :)
Här kan du se hur du virkar ihop till en ring.
Prova (eller mät om du vet måtten på den som ska ha den) för att få den lagom stor. Se till att ha ett udda antal maskor inkl ihopvirkningsmaskan. Jag hade 91 maskor. För att minskningen ska gå jämnt ut enligt mönstret ska antalet maskor vara delbart med 7.

Alla varv sluts i fortsättningen med en sm.
Gör sedan 5 varv med reliefmaskor, varannan framifrån och varannan bakifrån. 

Varv 1: Virka st i varje m i öglan som är under de två man vanligtvis virkar i. Dessa virkas bakifrån med rätsidan mot dig.
Jag har gjort ett försök nedan att visa hur man gör. Hittade ingen film på det och kunde inte göra någon egen.


På bilden uppe till vänster har jag använt virknålen för att visa öglan, den visar inte hur man ska virka i den.

Varv 2-3: Virka st i varje m.

Upprepa varv 1-3 4 gånger.

Upprepa sedan varv 1 igen. 
Upprepa varv 2 , *virka st i 5 m, virka 2 st tillsammans*, upprepa ** varvet ut.
Upprepa varv 3 , *virka st i 4 m, virka 2 st tillsammans*, upprepa ** varvet ut.
Upprepa varv 1 , *virka st i 3 m, virka 2 st tillsammans*, upprepa ** varvet ut.
Upprepa varv 2 , *virka st i 2 m, virka 2 st tillsammans*, upprepa ** varvet ut.
Upprepa varv 3 , *virka st i 1 m, virka 2 st tillsammans*, upprepa ** varvet ut.
Upprepa varv 1 , *virka 2 st tillsammans varvet ut.
Klipp av garnet ca 15 cm från arbetet. Sy med garnet i alla maskor på sista varvet och drag sedan ihop för att få ihop toppen. Fäst ordentligt och klipp av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar